MS-2020.jpg

Регионалните структури в регионите за планиране от ниво 2 ще имат разширени функции и правомощия при изпълнението на програми, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Това реши правителството, като прие проекта на Правилник за прилагане на Закона за регионалното развитие.

Регионалните съвети за развитие, които няма да имат административен център, са органите за координиране на държавната политика в регионите за планиране от ниво 2.

Освен разширените функции при управление на проекти с евросредства, в Правилника се уточнява организацията на дейността на регионалните съвети за развитие, правилата за тяхното функциониране, процеса на взимане на решения и процедурите за избор на състава им. Те ще имат експертен състав от три звена - Звено за медиации, Звено за публични консултации и Звено за предварителен подбор.

Звеното за медиации ще осъществява координация и ще съдейства за сформирането на партньорство между заинтересованите страни на регионално ниво в процеса на подготовка на интегрираните проектни предложения или концепции за интегрирани проекти, ще подпомага комуникацията между потенциалните партньори, ще отговаря за информационната стратегия на регионалните съвети и ще изготвя доклад за всяко сформирано партньорство и за всяка изготвена и подадена концепция за интегрирани териториални инвестиции.

Звеното за публични консултации ще отговаря за провеждането на публични събития, организира и провежда обществени консултации и представяния, свързани с разглеждане и обсъждане на подадени концепции за интегрирани териториални инвестиции, изготвя доклад за резултатите от проведените обществени консултации и оценява степента на обществената подкрепа на представените концепции.

Звеното за предварителен подбор ще извършва предварителна оценка за административно съответствие и допустимост и оценка на качеството на концепциите за интегрирани териториални инвестиции, изготвя списък с концепциите за интегрирани териториални инвестиции и получените от тях точки на етапа на оценка на качеството и оформя окончателния списък с класирани концепции.

Съветите ще се състоят от председател, заместник-председател и членове, а експертен състав ще подпомага работата им. В състава на регионалния съвет за развитие с право на съвещателен глас се включват и наблюдатели. При изпълнение на функциите по подбора на проекти в изпълнение на интегрираната териториална стратегия за развитие на региона за планиране от ниво 2, част от наблюдателите ще получават право на глас по определена процедура.

В новия Правилник за прилагане на Закона за регионалното развитие се изясняват процедурите и правилата по изготвяне, съгласуване, приемане, актуализиране и изпълнение на системата от документи за стратегическо планиране на регионалното и пространственото развитие. Тя включва следните документи: Националната концепция за регионално и пространствено развитие, Интегрирана териториална стратегия за развитие на регион за планиране от ниво 2 и План за интегрирано развитие на община (ПИРО).

Националната концепция се разработва за срок до 15 години (с изключение на елементите на техническата инфраструктура, които се планират за период до 30 години), а другите два документа - за период от 7 години. Те се приемат с решение на Министерски съвет.

Задължително условие е проектите на Интегрираната териториална стратегия за развитие на регион за планиране от ниво 2 да бъдат одобрени от съответните регионални съвети за развитие.

Планът за интегрирано развитие на община за периода 2021-2027 се обсъжда и приема от Общински съвет в срок до 3 месеца от началото на периода на неговото действие, като кметът на общината е този, който организира изработването, съгласуването и актуализирането на плана и осъществява координация и контрол върху процеса.

Изпълнението на стратегическите документи се отчита чрез изготвянето на периодични доклади за наблюдение.

Целта на промяната, залегнала в закона по отношение на подхода в управлението на регионалното развитие е засилване значението на териториално измерение на секторните политики, подобряване на междусекторната координация, развитие на полицентричния модел от йерархизирани градове-центрове и възможността за ефективно прилагане на интегрирани териториални инвестиции.

С изменението на правилника ще се постигне по-активно участие и ангажираност на местни заинтересовани страни чрез предоставянето на възможност те да се включват във вземането на решения за развитието на съответния регион, включително и по отношение на мерките, които да бъдат финансирани на местно ниво.