30062020.jpg

Очакваме възстановяване на пътуванията и повече туристи не само по морето, а и във вътрешността на страната. Точно сега балнео-, СПА и здравният туризъм ще са двигател за насърчаване на интереса и доверието на гостите ни. Надявам се през юли и август да започнат да се възстановят пътуванията и да има повече туристи не само по Черноморието, но и във вътрешността на страната, заяви във Велинград министърът на туризма Николина Ангелкова. В СПА столицата тя се срещна с представители на туристическия сектор и местната власт. Очакваме решението на Европейската комисия за пътуванията на туристите от трети страни, защото за нас са важни пазари като Русия, Турция, Украйна, Молдова, Беларус, Израел.

В срещата участваха заместник областният управител Йордан Кожухаров, кметът на община Велинград д-р Костадин Коев, директорите на РЗИ и ОДБХ Пазарджик – д-р Фани Петрова и д-р Петко Митев, представители на Комисията за защита на потребителите.

Министърът акцентира върху кампанията за промотиране на България като балнео- и СПА дестинация съвместно с БУБСПА и германските здравни каси. В резултат на партньорството през септември 2019 г. България бе включена в списъка от страни, в които осигурени граждани на Федералната република могат да ползват по линия на касите продукти от медикъл туризма. Преди две седмици бе проведен разговор с ръководители на германските здравни каси в тази посока. Имаме огромни шансове да запълним тази ниша и да насочим интереса към България през месеците септември и октомври. Ще разчитаме на активната ви позиция, за да рекламираме балнеопотенциала си, особено в условия на криза с коронавируса. Тази, а и следващите години грижата и сигурността за здравето ще са сред основните мотиви на хората да изберат дестинацията си за почивка. Затова точно сега балнео-, СПА и здравният туризмът ще са двигател за насърчаване интереса и доверието на туристите към пътуванията. Предлагаме качествен продукт,  атрактивни цени и безопасни условия за пребиваване, каза министърът.

Вече стартираха рекламните кампании на България към основни целеви пазари – балканските страни, Израел, Скандинавския регион, Германия, Вишеградската четворка. Средствата са силно ограничени, особено в сравнение с бюджетите на други страни. Предприели сме таргетиран подход, за да имаме по-сериозно предимство. България се рекламира и по водещи световни канали като BBC, CNN, Euronews, National Geographic. Кампанията за вътрешния пазар също е в ход.

Министър Ангелкова се спря подробно на предприетите мерки за по-бързо преодоляване на кризата в един от най-пострадалите сектори – туризма. Бяха публикувани указания на министерството за дейността на хотелите, заведенията, СПА и балнеообектите. Бяхме от първите, които направиха това. България бе една от първите страни, отворили още на 1 юни границите си за туристи от 29 страни, вече приемаме гости от 35 държави.

Много е важно да се спазват указанията на Министерството на здравеопазването и РЗИ за завишените здравни и санитарни норми, за да предлагаме качествен и безопасен продукт, акцентира още тя. От спазването на тези мерки и дисциплината на всеки зависи как по-бързо да се ограничи до минимум разпространението на вируса. Важно е всеки да бъде отговорен пред себе си. Имаме подкрепата на правителството и Националния оперативен щаб. Тези мерки вече показаха положителен резултат и неслучайно България втора след Турция получи международния Save Travel Stamp като безопасна дестинация. Важно е и това се използва за промотиране на дестинацията, посочи тя.

Министърът припомни последователната политика на институцията за намаляване на административната тежест и за облекчаване работата на бранша през кризата. Приехме промените в наредбата за категоризация и прекатегоризация на туристическите обекти. С последните промени в Закона за туризма там се регламентира клас В с облекчен регистрационен режим. Отпаднаха редица изисквания, утежнявали бизнеса. Документът отговаря на системата Hotels Stars и измененията запазват качеството на предлаганата услуга. Удостоверенията за категоризация, които изтичат, се удължават до края на годината, за да се облекчи секторът, заяви министър Ангелкова.

Тези действия са в синхрон с икономическите мерки, които правителството предприе за преодоляване на пандемията, посочи министър Ангелкова в отговор на въпроси за тази подкрепа. ДДС за ресторанти е вече 9% като временна мярка за запазване на ликвидността и заетостта. Мярката 60:40 също е в помощ на предприемачите и за нашия сектор тя ще е 80:20. Ще подпомогне допълнително тези, които са проявили смелост да работят в критичната ситуация.

От програмата и фонда за безработица се насочват 50 млн. лв. само за сектор туризъм и те ще са съвместими с мярката 80:20. Тя започва да действа от 1 юли до края на септември с тенденция да бъде удължена до края на годината. Освен това са предвидени грантови схеми от ОПИК за насърчаване на средни предприятия в туризма с от 30 хил. до 100 хил. лв. и по тях се кандидатства само с една декларация. Там, където има трудности, сме коментирали с Асоциацията на банките и ББР да се търсят облекчения на изискванията за  ликвидност. Финализират се и условията по отчетността за отпускане на ваучери за почивка за хората от първа линия като специфична мярка, подчерта министър Ангелкова.

Успяхме да се преборим да има средства за туризъм и транспорт в следващия програмен период, каза още министър Ангелкова. Разработваме стратегията, по която 13-те млрд. евро, предвидени за България, да се оползотворят рационално и предприятията да бъдат включени като директни бенефициенти. До момента това нямаше как да се случи. До октомври трябва да представим нашите искания в тази посока, анонсира министърът и изрази увереност, че с европейската солидарност ще се възстанови по-бързо секторът.

Кметът на Велинград д-р Костадин Коев благодари за партньорството с Министерството на туризма. За нас е важно в дългосрочен вариант да се върнем към предкризисните нива и в това отношение екипът на министър Ангелкова активно ни подкрепя.

Златко Златанов от „Сдружение на хотелиери и ресторантьори – Велинград и Западни Родопи“ също благодари за активността на министър Ангелкова във връзка с решенията на правителството да се помогне на туристическия бизнес и чрез данъчни промени. Той изрази надежда за възстановяване на сектора и не прогнозира фалити.